Minden webdesign folyamat fontos része a visszajelzés a tervezésről. Ha már az első tervezési visszajelzési lehetőségnél tetszik a weboldalad, akkor valószínűleg kevésbé érzed magad feszültnek emiatt (az emberek hajlamosak a pozitív visszajelzést kényelmesebbnek találni, mint az építő jellegű visszajelzést). Ha azonban olyan terveket kapsz átnézésre, amelyeken jelentős változtatásokat szeretnél, vagy a terveződ elhibázta a feladatot, akkor valószínűleg kényelmetlenebbül érzed magad a véleményezéssel kapcsolatban.
Akárhogy is – mivel az emberek közel 40%-a bármilyen típusú visszajelzést nehéznek talál, valószínűleg te is elgondolkodtál azon, hogyan tudnád a legjobban felépíteni és kommunikálni a webdesignra vonatkozó visszajelzéseket, hogy azok a lehető leghasznosabbak legyenek a látogatók számára, és a lehető legjobb eredményt hozzák a weboldalad számára.
Ha valóban hasznos visszajelzést adsz a weboldaladról, akkor a webdesigner könnyedén megérti és megvalósítja az általad adott információkat, és végül a lehető legjobb weboldalt kapod a folyamat végén. Ha nem hatékony visszajelzést adsz (vagy egyáltalán nem adsz visszajelzést), az azzal a kockázattal jár, hogy egy olyan weboldalt kapsz, amellyel nem vagy elégedett.
Itt vannak a legjobb tippjeim a tervezéssel kapcsolatos visszajelzésekhez, amelyeket a webdesignered meg fog köszönni neked!
A webdesignerek mind másképp kezelik a folyamataikat. Vannak, akiknek korlátlan számú módosításuk van egy meghatározott időn belül (én így dolgozom), másoknak pedig meghatározott számú módosításuk van. Van, akinek projektmenedzsment rendszere van, mások Google dokumentumot használnak. Van, aki a tervekről élőben szeretne visszajelzést kapni, mások a szövőszéki videókat vagy az írásos visszajelzést részesítik előnyben. A folyamat irányításának ismerete segít felkészülni arra, hogy a lehető legtöbbet hozd ki a folyamat e fontos szakaszából.
Ez egy nagyon jó kérdés, amit még azelőtt érdemes feltenned, hogy aláírnád a pontozott vonalat – további nagyon jó kérdésekért, amiket feltehetsz egy potenciális webdesignernek, olvasd el ezt.
Mielőtt még a tervezéssel kapcsolatos visszajelzéshez érnél – minden hatékony webdesign folyamatnak szüksége van arra, hogy te és a terveződ egyértelmű célkitűzést fogalmazzatok meg a weboldaladdal kapcsolatban, és stratégiát dolgozzatok ki a cél eléréséhez. Ha ez megvan, akkor lesz valami, ami alapján értékelni tudod a weboldaladat, amikor visszajelzést adsz róla.
Például, ha a fő célod az, hogy növeld a foglalások számát a masszázs vállalkozásod számára, és az ideális ügyfél a 25-30 éves nők, akik szeretik az alternatív terápiákat – a weboldaladat ennek a közönségnek a figyelembevételével kell megtervezni, és az időpontfoglalás módjának ki kell tűnnie és teljesen egyértelműnek kell lennie. Ez alapján tudod majd értékelni a weboldalad kialakítását, amikor visszajelzést adsz.
Ez nyilvánvalónak tűnhet, de minél egyértelműbb és pontosabb visszajelzést fogsz adni a webdesignernek, annál könnyebben tudja majd megvalósítani az általad kért változtatásokat. Íme néhány technika, amellyel javíthatod a webdesignerednek adott visszajelzéseid egyértelműségét:
Az, hogy miért adsz bizonyos visszajelzéseket a weboldaladról, nagyon hasznos információ a terveződ számára, hogy megértse – ez segít megérteni a visszajelzések hátterét, és jobban lehetővé teszi számukra, hogy a megfelelő módosításokat vagy változtatásokat hajtsák végre a céljaid elérése érdekében. Néha még az is előfordulhat, hogy jobb módot tudnak javasolni arra, hogyan érhetnéd el, amit keresel, ha időt szánsz arra, hogy elmagyarázd, miért.
Például “Változtasd meg X szöveg színét” javítható azzal, hogy “Változtasd meg X szöveg színét Y színre, hogy jobban kiemelkedjen”.
Ha vannak kollégáid, barátaid és családtagjaid, akik támogatnak a weboldal kialakításában, akkor a visszajelzések között sokféle véleményt találhatsz.
Általános igazság, hogy annyi vélemény van, ahány ember, és az egyik dolog, ami garantáltan kihívás elé állítja a webdesigner életét, az az, hogy több ember is visszajelzést ad a weboldaláról. Ez azért kihívás, mert nagyon gyakran a visszajelzések ellentétesek és ellentmondásosak lesznek, ami nagy kihívás elé állítja a webdesignert, amikor megpróbál mindenkinek megfelelni!
Ennek a kihívásnak a megoldása érdekében – gyűjtsd össze az összes véleményt, és a közös témákat szedd össze, mielőtt megosztanád a visszajelzéseket a webdesignereddel.
Megértelek – kedves vagy, nem akarod megbántani a webdesignered érzéseit. De valójában azzal, hogy “kedves” vagy azaz – nem osztod meg az őszinte visszajelzéseidet – ezzel csak magadnak és a terveződnek okozol kellemetlenséget.
Egyszer volt egy ügyfelem, aki a projekt legelején azt mondta nekem, amikor megkérdeztem, hogy van-e kérdése: ” Nem tudom, mit tegyek, ha nem tetszik”.
Nagyon örültem, hogy ezt kérdezte! Így meg tudtam nyugtatni őt arról, hogy nem vagyok sértődékeny, és ami még ennél is fontosabb, hogy az én feladatom az, hogy gondoskodjak arról, hogy egy olyan fantasztikus weboldala legyen, amire büszke lehet.
Az, hogy az ügyfelem ezt előre megértette, segített neki abban, hogy a folyamat során hasznos, egyenes visszajelzést adjon nekem, és így olyan weboldalt kapott, amelyet imádott! Ezt mondta róla…
TIPPEK A WEBDESIGNERREL VALÓ NYÍLT ÉS ŐSZINTE KOMMUNIKÁCIÓHOZ
A webdesigner igazán hálás lesz, ha a visszajelzéseket nem apránként, hanem egyben küldöd el. Ez segíteni fogja őt abban, hogy teljes egészében átnézze és megértse, és ezáltal a lehető legjobban és leghatékonyabban tud majd cselekedni.
Minden tervezőnek más-más szokásai vannak a visszajelzések küldésének módját illetően, de én azt javaslom, hogy lehetőleg ne emailben küldd el a visszajelzéseket – nagyon nehéz nyomon követni. Ehelyett próbáld meg a googledocs vagy egy projektmenedzsment szoftver használatát, amely lehetővé teszi számodra és a terveződ számára, hogy nyomon kövessétek a visszajelzéseket, és azt, hogy milyen lépéseket tettek.
Profi tipp – Segíthet, ha az egész weboldalt egyszerre nézed át, feljegyezve minden olyan dolgot, ami nem tetszik, vagy amiben nem vagy biztos, majd a végén ezeket együtt nézed át, hogy láthasd a főbb irányokat, és ezeket egyetlen világos üzenetként kommunikáld.
A webdesign projekteknél fontosak az ütemtervek és a határidők, mivel a következő szakasz gyakran az előző szakaszra épül. A designernek szüksége lesz arra, hogy a megadott határidőket betartsd, hogy a projekt az ütemterv szerint haladjon, és a weboldal időben elindulhasson. Hogy ezt könnyebben tudd kezelni, jó ötlet, ha a naptáradban már jóval előre beiktatsz időt a weboldalad áttekintésére és visszajelzésére, hogy biztosan legyen elég időd a weboldal átnézésére.
Végső soron az ok, amiért jó visszajelzést kell adnod a webdesignerednek, az az, hogy egy tökéletes weboldalt készítsen neked, ezért az utolsó tippem az, hogy ha nem vagy biztos benne – kérdezd meg közvetlenül a terveződet, hogyan adj visszajelzést neki úgy, hogy a lehető legjobban tudja elkészíteni neked a tökéletes weboldalt.
Azon gondolkodsz, hogy mit és hova írj a weboldaladra? Ingyenes exkluzív hozzáférést kapsz a Kezdőlap Tartalomtervező ebookomhoz!
Az a tartalomtervező, amelyet minden általam épített weboldal megtervezéséhez használok. Töltsd ki az üres helyeket, hogy a lehető leggyorsabban és legegyszerűbben meg tudd írni a weboldalad kezdőlapjának szövegét.