Barion Pixel

6 praktikus tipp weboldal navigációra

weboldal-navigáció

Mi tegyél és mit ne a weboldal navigáció felépítése során. A weboldal navigáción nem csak a menüsort értjük, hanem az egész weboldalon való eligazodást.

Nagyon fontos, hogy a weboldaladon könnyen tudjon navigálni a látogató. Semmi sem ronthatja jobban a bizalmat a látogatóban, mint egy bonyolult navigáció.

Amikor összeállítod a weboldalad navigációját, vagy esetleg készíted egy ügyfélnek, akkor a józan észnek tűnő dolgok valójában árthatnak a konverziós aránynak.

Nem vagy biztos benne, hogy jó a navigáció a weboldalon? Megosztom Veled 6 bevált gyakorlatomat és tippemet, amelyeket érdemes figyelembe venned a weboldal navigáció kialakítása során.

#1 – Mindig tartsd szem előtt a “Kevesebb néha több” elvet a weboldal navigáció esetében is

“De nem az lenne a legjobb, ha mindent látna a látogatóm, és kiválaszthatná, amit keres?”

Furcsa módon nem.

Manapság egyre inkább minimalizálják a weboldal menüpontokat, és ez nagyon jó dolog. (Te is tedd ezt.)

Minél több választási lehetőséget adsz a látogatóknak, annál kisebb eséllyel fogják azt tenni, amit te szeretnél elérni náluk.

Arról nem is beszélve, hogy minél több a választási lehetőség, annál több döntést kell hozni. A túl sok döntés túlterheltséghez vezet, és a látogató inkább a vissza vagy a kilépés gombot nyomja meg. 🤷‍♀️

Ezért azt javaslom, max. 6 lehetőséget adj a navigációban. (Minél kevesebb, annál jobb.) De hogyan dönts el, hogy hova menjenek a látogatók, és mi legyen a menüben? Ez a weboldal céljától függ.

Például a weboldalamon (jelenleg) 6 lehetőség van: „Weboldal tervezés”, „Kurzusok”, „Letölthető”, „Munkáim”, „Blog” és „Rólam”. Tehát a navigációmban szereplő tartalmakat nézve egyértelművé válik, hogy a weboldalon jelenleg a következő 4 célom van:

  • Megmutatom a látogatóknak a szolgáltatásomat, miben tudok neki segíteni, és megnézhetik a munkáimat is.
  • Megadom a lehetőséget, hogy letöltsék az ingyenes ajándékaimat (és iratkozzanak fel az email listámra).
  • Megismertetem magam a közönségemmel, kialakítom velük a bizalmat az ingyenes tartalmaim böngészésével és a Rólam oldalam olvasása által.
  • Forgalom a fizetős ajánlataimhoz.

A „Kapcsolatfelvétel”, „Árak” stb. oldalak természetesen szintén fontos oldalak, amelyek elérhetőek a weboldalamon, de ezek a közeljövőben nem fogják úgy bővíteni a vállalkozásomat, ahogy a többi tenné. Ezért a láblécbe és a weboldalam aloldalainak tartalmán belül tettem ezeket.

Ja, és nyugodtan kiveheted a „kezdőoldalt” a navigációból. Manapság mindenki tudja, hogy a logóra kattintva visszatérhet a kezdőlapra, tehát ez csak elpazarolt hely.

Tehát döntsd el, melyek a weboldalad céljai, majd ennek megfelelően határozd meg a navigációs elemeket.

Bár tudom, hogy fájdalmas élmény kivenni a kapcsolati oldalt, ne feledd; minél több lehetőséget adsz meg, annál kevésbé valószínű, hogy látogatód oda megy, ahová szeretnéd.

#2 – Ne használj legördülő sávot a weboldal navigáció részén

Ennek ugyanaz az oka, mint az 1. pontban.

Amikor valaki rámutat/kattint a navigációs elemre, meghozta a döntést, juhuu! … és akkor még egy döntési lehetőséget kapnak. A legördülő menük lassan a múlté válnak, mivel a felhasználók bosszantónak találják. A legördülő menü helyett hivatkozz a szélesebb kategóriára, majd az oldal tartalmán belül hivatkozz a különböző lehetőségekre.

Például, ha többféle szolgáltatásod van, akkor készíts egy összesítő oldalt, ahol az összes szolgáltatásodat bemutatod röviden. Kissé eltérő színű háttérszakaszokkal elválasztod, így mindegyik egyértelműen megkülönböztethetővé válik. Ne feledkezz meg róla, hogy nagy és világos cselekvésre ösztönző (CTA) gombokkal linkeld az egyes szolgáltatásokat.

weboldal navigáció példa

#3 – Ne csicsázd túl a weboldal navigáció kinézetét

Ha szeretnél az egyedi és modern weboldaladdal kitűnni, az nagyon jó dolog! Azonban nem az a helyes út, hogy minden egyedi legyen a weboldalad navigációjában. Ha az emberek nem tudják kitalálni, hogyan juthatnak el a következő oldalra, biztos lehetsz benne, hogy lelépnek.

Nyugodtan tedd egyedivé és különböztesd meg weboldaladat az oldalak tartalmában, de a navigáció maradjon normális és szokványos. Az emberek megszokták, hogy a navigáció az oldal tetején vízszintesen vagy a bal oldalon, függőlegesen található. Válassz inkább e két lehetőség közül.

#4- Csökkentsd a zajt a legjobb eredmény érdekében

Minden weboldalnak van (kell, hogy legyen) célja, és cselekvésre ösztönzése, amelyet szeretnél, ha a látogatótól megtenne.

Ha azt szeretnéd, hogy valami feltűnjön, akkor minden mást szüntess meg körülötte.

Egy összetákolt weboldal árulkodó jele, hogy mindent kiemel. És 10-ből 10-szer az oldal leginkább zsúfoltnak és zavarónak tűnik! Ahelyett, hogy a fontos rész tartalmát nagyobbá és feltűnőbbé tennéd, inkább az oldalon található összes többi információt vedd kevesebbre.

Használj térközt (whitespace).

Látod a különbséget a két keresőmotor között? 👇 (nem a színükre gondolok) A Google és a Yahoo teljes célja a keresés. Te melyiket választanád keresésre?

Annak érdekében, hogy a látogatók a kívánt műveletet hajtsák végre, töröld ki a nem alapvető dolgokat.

whitespace

#5 – Használj kontrasztos színeket a szöveges hivatkozásokhoz

Figyelj arra, hogy a CTA-k (cselekvésre ösztönző) és a linkek színei világosak és jól megkülönböztethetőek legyenek úgy, hogy (egyértelműen) eltérő színűvé teszed őket. A fekete szöveg bekezdésében nehéz lehet észrevenni egy szürke hivatkozást. Ehelyett a linkeket emeld ki teljesen más színnel, ne csak más árnyalattal. Ha szeretnél többet tudni a cselekvésre ösztönzőkről, olvasd el ezt a bejegyzést is.

cselekvésre ösztönzők

CTA gyorssegéd

Nincs ötleted, mit írj a cselekvésre ösztönző gombra, linkre?

Ebben a CTA gyorssegédben adok neked 44 ötletet, amivel kreatívabban cselekvésre ösztönözheted weboldalad látogatóit.

Kérem az ötleteket! →

#6 – Győződj meg arról, hogy a keresősáv könnyen megtalálható

A keresősáv az egyik legegyszerűbb módja annak, hogy a látogatók gyorsan megtalálják, amit keresnek. Sok weboldalon azonban szinte lehetetlen megtalálni, vagy egyszerűen nem is léteznek.

Legyen a keresősáv a weboldalad egyik kötelező eleme, és figyelj arra, hogy olyan helyre tedd, ahol a látogatók könnyen megtalálják. Ez lehet a navigációban, a láblécben vagy az oldalsáv tetején.

(És ne félj elhelyezni egy keresősávot weboldalad több területére is!)

mockup1

ingyenes

kezdőoldal tervező

Azon gondolkodsz, hogy mit és hova írj a weboldaladra? Ingyenes exkluzív hozzáférést kapsz a Kezdőlap Tartalomtervező ebookomhoz!

Az a tartalomtervező, amelyet minden általam épített weboldal megtervezéséhez használok. Töltsd ki az üres helyeket, hogy a lehető leggyorsabban és legegyszerűbben meg tudd írni a weboldalad kezdőlapjának szövegét.

Görgess fel↑